Sheryl Sandberg - Lean in

Trebuie sa incep cu o marturisire : nu suport cartile de self-help . S-a vorbit insa atat de mult de cartea lui Sheryl Sandberg – si am auzit numai lucruri bune!, incat am zis sa fac o incercare. 


Nu am fost dezamagita deloc, mai ales ca nu este propriu-zis o carte de self-help. Este mai degraba o constatare a situatiei de inegalitatate intre barbati si femei promovata atat de societate, cat si din nesiguranta femeilor de a cere mai mult pe plan profesional. Impletita cu experienta ei personala – si cum sa nu fie interesant parcursul professional al COO-ului Facebook, fost vice-presedinte Global Online Sales and Operations la Google, si Chief of Staff pentru Trezoreria Statelor Unite?! – autoarea explica, din propria experienta, care crede ca sunt lucrurile de care o femeie ar trebui sa tina cont daca vrea sa aiba success in cariera, care sunt lucrurile care o trag in jos, insa fara a avea deloc un ton moralizator si atotstiutor.

Mi-a placut foarte mult, din acest punct de vedere, cum a abordat problema dintre cele doua ipostaze intre care se impart femeile din ziua de azi  - cele care decid sa ramana casnice, si sa se dedice cresterii copiilor, si treburilor gospodariei, si cele care aleg sa aibe si o cariera (fara ca asta sa excluda copiii) – si cum cele doua categorii se arata constant cu degetul, si se acuza reciproc, fiecare crezand in propria lor ,,cale cea dreapta”. Insa acest lucru se intampla tocmai fiindca intotdeauna, femeia de cariera isi va reaminti de fiecare data cand o vede pe casnica la ce a renuntat (timp pretios de petrecut cu copiii, etc), si invers, bineinteles. Si aici intervine autoarea cu ceea ce inseamna pentru ea succesul: sa fii multumit cu alegerile pe care le faci. A fost singura data cand o ,,definitie’’ a rezonat cu mine. Si apropos, cand am vazut fraza respectiva, ,,my definition of success’’, am crezut ca o sa fie exact genul ALA de carte self- help, dar a fost singura data cand am intalnit o exprimare de genul in carte.

O alta idee cu care am rezonat este descrisa pe larg in capitolul ,,Don’t leave before you leave’’, mai exact, cum femeile tind, din clipa in care incep sa se gandeasca la a-si intemeia o familie, sa isi puna piedici singure, nemaiacceptand oportunitati de dezvoltare pe principiul ,,Oricum planuiesc sa fac un copil in 2 ani, si nu este momentul’’, si explica cat de daunatoare este gandirea de acest fel pe termen lung, si de ce.

Despre aceasta idee, si despre cateva altele care se regasesc in carte, vorbeste si in cadrul unei discutii TED Talk – aveti linkul aici .


Daca v-a placut discursul ei TED, sigur va va placea si cartea!