Maroc - o experienta exotica, dar mai gandeste-te.

In Maroc am fost in septembrie 2011 cu agentia Omnia Turism . Sunt foarte OK, cu ei am fost si in Sudul Asiei, cu ei am de gand sa plec in continuare, atunci cand nu vreau sa imi bat capul cu rezervari si planificari facute pe cont propriu. A fost de fapt un circuit, Spania - Portugalia -Maroc, din care in cel din urma am stat 8 zile. La vremea respectiva mi s-au parut lungi, recunosc.

Partea buna cu culturile astea indepartate de cea europeana e ca te scot, bine de tot chiar, din zona ta de confort, ca sa folosesc termenul la moda. Si in al doilea rand, te pun fata in fata cu stereotipurile pe care le aveai, confruntandu-te cu realitatea de la fata locului. De exemplu, de la prea multe desene animate probabil, imi inchipuiam o oază ca fiind un copac, doi, cu o balta mica, in mijlocul desertului. Cand de fapt o oaza arata cam asa:




La fel, cand am fost sa vad rasaritul de soare in desertul Sahara, ma asteptam la ceva sa iti taie respiratia, la un disc de foc, si desertul aurit. Cand colo, in dimineata aceea a fost inorat (iti poti da seama cam care sunt sansele sa fie inorat in Sahara?! ATAT de ghinionista am fost!), si super- rasaritul meu de soare a aratat cam asa:

Mai aveam, vag, in minte, cateva imagini-clisee ramase din vechiul serial Clona. Ei bine, acolo asteptarile mele au fost satisfacute. Vopsitoria din Fes arata exact cum vazusem eu, cand eram mai mica, pe la TV:



Simti, intr-adevar, ca ai intrat intr-o alta lume, o lume mai de demult. Iti vine in minte imaginea numeroaselor fabrici, numai fier, beton si sticla, de la periferia Bucurestiului, si ramai consternat afland ca in Maroc lucrurile se fac inca asa, traditional. Poate stii deja ca sunt recunoscuti pentru covoare si tesaturi (valuri, esarfe..). Sunt recunoscuti tocmai fiindca in majoritatea locurilor s-a pastrat inca modul traditional de fabricare. De fapt, asta mi-a placut cel mai mult la excursia din Maroc : a fost una cu adevarat culturala, am vizitat multe manufacturi si ateliere, nu doar obiectivele turistice. Am facut o vizita, de exemplu, si la un atelier de facut covoare:

, am invatat sa imi prind un val asa cum o fac marocancele, ba chiar, inspre finalul perioadei in Maroc, ajunsesem sa merg pe strada in turban si salvari! 

Apropo de imbracaminte, nu stiam daca sa imi fie rusine sau sa rad pe plajele din Maroc, unde eu, alaturi de alte europence, stateam in costum de baie, cot la cot cu marocancele imbracate din cap pana in picioare in negru, cu hijab cu tot. 

Totodata, tie, europeanului, este foarte posibil sa ti se para kitchos si impopotonat modul in care se imbraca, fiindca avem notiuni foarte diferite despre ce inseamna ,,frumos''..insa asta nu inseamna ca nu vei gusta la maximum plimbarile prin bazarurile lor (numite ,,souk''-uri ), si explozia de culoare care te va intampina acolo:




, nu mai vorbesc de explozia de arome, din binecunoscutele piete de mirodenii marocane:


Apropo de mancare: daca esti gurmand, AICI e locul unde sa vii! Trebuie neaparat sa incerci tajin (uneori tadjin)ul lor (carne, de obicei de miel, cu legume), si prajiturile! Ai grija, totusi...am sa iti spun la modul foarte sincer la ce sa te astepti in Maroc, sa nu pleci neavizat, cum am plecat eu - va fi aproape imposibil sa nu ai probleme cu stomacul si cu digestia. In grupul meu, din 40 si ceva de oameni, peste 30 s-au imbolnavit, fiecare in alta zi, de la un alt fel de mancare (mai ales din cauza apei folosita, care nu este potabila, in cea mai mare parte. Ajunsesem sa ma spal si pe dinti cu apa imbuteliata, de frica sa mai inghit vreo picatura). Mancarea din hoteluri e ok, dar daca iei orice de pe strada, sau chiar de la benzinariile de pe drum, s-ar putea sa o patesti.

Ah, si sa mai ai grija la hotii de buzunare. Marocul este recunoscut pentru asa ceva, iar la finalul excursiei noastre, ghidul nostru era foarte mirat ca nimanui nu i s-a furat nimic. 

Dar asta nu inseamna ca nu am avut parte de peripetii. Daca o sa imi aduc aminte de o intamplare anume din Maroc, peste ani si ani, va fi cand am fost atacati de triburile berbere, in desertul Sahara. Da, nu-i gluma! De asta iti spun sa te gandesti de doua ori, daca vrei sa vizitezi Marocul!
Cum s-a intamplat: ne-am trezit la ora 2 AM, pentru ca aveam sa mergem 2 ore pana la intrarea in desert, si apoi inca o ora prin desert, fie pe camila, fie prin nisip, pentru a vedea rasaritul de soare. Ne-am luat si toti banii, si pasaporturile la noi, pe principiul ca poate in camera nu e indeajuns de sigur. La intrarea in desert, cei care au mers pe camile inaintasera putin fata de cei care au decis sa mearga direct pe jos, ori acestia din urma au patit-o. Era intuneric, eram, literally, in the middle of nowhere, cand un trib de berberi au inconjurat lumea si au inceput sa traga de ei. Pana la urma, cei care organizasera excursia au ajuns prin a se lua la bataie cu berberii pentru a-i alunga, dar toata lumea era moarta de spaima, si nimanui nu ii mai pasa de rasaritul soarelui.

De ce iti mai spun sa te gandesti de doua ori: nu pleca in Maroc in ideea ca o sa vezi o tara exotica, si o cultura aparte. Nu ma intelege gresit, o sa vezi astea din plin, dar o sa vezi si foarte, foarte multa mizerie si saracie, la tot pasul. La fel e si Thailanda, desi intr-o mai mica masura. La dreapta ai peisaje exotice cum n-ai fi sperat in viata ta sa vezi, si la stanga oameni care mananca supa din punga pe trotuarele pline de mizerie, si miros de peste prajit. Daca pana acum spuneai despre Romania ca e o tara saraca, o sa te gandesti de doua ori pana sa mai spui asa. Uite de ce:





Ah, si uite cum arata si o sala de clasa la ei :

Si asta in conditiile in care se considera ca Marocul este una din cele mai evoluate state din Africa, indiferent de domeniul despre care vorbim.

Oricum, se merita sa vizitezi Marocul, sunt atatea orase : Fes, Marrakesh, Tanger, Rabat, Meknes, Casablanca, Volubilis, cu peisaje uimitoare, cu castele, medine si minareturi..mie, una, mi-a deschis apetitul sa vad mai multe culturi asemanatoare. Dar daca genul tau de excursii sunt all inclusive-urile in Antalya, nu te duce in Maroc, o sa fii tare dezamagit. Realitatea-i trista, stiu.